We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.

Een eigen bedrijf starten

Tien alternatieven voor Office


Uw mensen zijn MS Office gewend? En u vindt het helemaal geen probleem om daar per afzonderlijke computer honderden euro's aan licenties voor uit te trekken? Dan is dit artikel niet voor u bedoeld. Maar als u wilt weten of er goede alternatieven zijn, die niet zo'n ferme aanslag doen op uw ict-budget, dan is het raadzaam om verder te lezen.

Onze kantoorsoftware gaat het web op. Dat biedt een nieuwe, hogere vorm van integratie. U krijgt daardoor de beschikking over een online kantooromgeving, die onafhankelijk van tijd en plaats gebruikt kan worden. En ook onafhankelijk van het type desktop, laptop, zakcomputer of smartphone, warmee u op die omgeving inlogt. Uw mensen werken daardoor 'in de wolk', zoals dat tegenwoordig wordt genoemd ('cloud computing').

Een ander groot voordeel daarvan is dat u geen periodieke updates of nieuwe versies meer hoeft te installeren. De aanbieder van de webdienst haalt die zorgen bij u weg. U werkt altijd automatisch met de laatste versie van de software. Over een jaar of tien, vijftien, kunnen we ons waarschijnlijk nauwelijks nog voorstellen dat we al die software, die we nu gebruiken, ooit lokaal op onze pc's installeerden.

Kiezen
Als u alternatieven voor Microsoft Office afweegt, kunt u kiezen uit twee typen: aan de ene kant pakketsoftware, dus software, die u op uw pc's moet installeren, en aan de andere kant online software, die via de browser werkt en die zeer waarschijnlijk de technologie van de toekomst is. Hieronder geven we een overzicht met zes goede traditionele en vier goede online alternatieven. Aan het einde van dit artikel is een kader opgenomen met onder meer de prijzen van deze producten en de webadressen van de aanbieders.

1. OpenOffice.org
OpenOffice.org is software van hoge kwaliteit, die qua uiterlijk als twee druppels water lijkt op Microsoft Office. Alleen kost deze software u helemaal niets aan licenties. Het is downloaden, installeren en rijden maar! Er is bovendien een Nederlandse taalversie met NL-spellingcontrole en er is prima online documentatie beschikbaar. Met OpenOffice.org kunt u documenten opslaan in een groot aantal bestandsformaten, waaronder ODF (Open Document Format), het formaat dat door de Nederlandse overheid als standaard is aanvaard. U kunt er ook documenten mee omzetten van ODF naar Doc en andersom. Hierdoor heeft u toegang tot al uw oude Doc-bestanden, maar ook oude WordPerfect-bestanden zijn geen probleem. De licentie van OpenOffice.org is dan wel gratis, voor het gebruik in de praktijk moet u toch wat kosten maken. Voor het omzetten van macro's en sjablonen zal u soms een deskundige moeten inschakelen. Houd dus wel rekening met enige implementatiekosten. Ook voor de instructie van uw medewerkers moet u geld uittrekken.

2. StarOffice
Star Office is het zakelijke tweelingbroertje van OpenOffice.org. Voor Star Office betaalt u een klein bedrag, maar daarvoor krijgt u wel iets extra: u koopt er service voor. Iets dat bij OpenOffice ontbreekt. De eerste twee maanden na aanschaf van Star Office kunt u via e-mail advies vragen bij de helpdesk (maximaal drie keer). Na deze periode of na de derde e-mail kan er gebeld worden voor ondersteuning, maar daar moet dan wel per 'incident' 25 euro voor worden betaald.

3. WordPerfect Office
WordPerfect Office is nog steeds op de markt en volgens sommigen is dit de echte Ferrari onder de kantoorpakketten. Het is een doordachte, smaakvolle en prettig aandoende suite die rijk is aan mogelijkheden, zoals de Workplace Manager, waarmee tussen vier verschillende gebruikersomgevingen (user interfaces) kan worden geschakeld. De prijs is misschien aan de hoge kant, maar nog altijd aanzienlijk lager dan die van Microsoft Office. In de laatste WP Office X4-versie is veel zorg besteed aan het kunnen omgaan met verschillende bestandsformaten (interoperabiliteit genoemd). WP X4 is heel sterk in het omgaan met PDF-bestanden (importeren, bewerken en opslaan als) en ondersteunt verder onder meer ODF en OOXML, het nieuwe, door Microsoft voorgestelde en onlangs door de ISO goedgekeurde standaardformaat voor documenten. X4 is echter alleen verkrijgbaar in de Engelse taal. De voorgaande X3-versie is wel in het Nederlands beschikbaar. 

4. Ability Office
De interface van Ability Office lijkt sterk op die van Microsoft Office. Alleen het prijskaartje verschilt sterk. Ability Office Home is al verkrijgbaar vanaf een euro of 40. Zowel andere bestandsformaten als oude verouderde formaten kunnen gelezen en bewerkt worden. Zelfs Word 2007 Documenten. Daarnaast wordt bij het product een PDF creator geleverd en een Adobe photoshop compatibel programma.

5. Lotus Symphony
Symphony is een beroemde naam uit de Lotus 'garage'. Midden jaren '80 verwees hij naar de opvolger van het rekenpakket Lotus 1-2-3. Deze opvolger had al trekken van een geïntegreerde kantoorsuite. Veel eerder dus dan MS Office. Het heeft dan ook iets van revanche dat IBM juist deze naam van de plank heeft gehaald en hem gaat gebruiken voor een nieuwe, eigen kantoorsuite. Deze suite heeft overigens OpenOffice.org als basis. De ontwikkelaars van Lotus Symphony werken vrolijk mee in het ontwikkelteam van OpenOffice.org.

6. KOffice (voor Linux) 
Tot slot de suites die lokaal geïnstalleerd moeten worden:KOffice. Deze suite komt uit dezelfde stal als de KDE desktop voor Linux en Unix-besturingssystemen. Deze software draait alleen op Linux, Unix en Mac OS, maar aan een Windows-versie wordt gewerkt. Als u Linux gaat gebruiken voor de desktops kan dat goed samen met Koffice, maar ook met de Linux-versies van StarOffice en OpenOffice.org.

7. Google Apps 
Google Apps biedt online kantoorfunctionaliteit met tekstverwerker, spreadsheet, presentatieprogramma, agenda, RSS-reader, instant messaging en Gmail. Er is een gratis Standard Edition en een betaalde Professional Edition, die meer mogelijkheden biedt voor integratie binnen bestaande IT-omgevingen (vooral op het vlak van e-mail en beveiliging). Verder is er ook een Team Edition, eveneens gratis, die werkt op basis van e-mailadressen van eenzelfde domein. Dat hoeft geen bedrijfsnaam te zijn. Het werkt ook voor een sportvereniging.
Voor alle Google Apps-edities geldt dat de gebruikers de beschikking krijgen over een centrale werkplek op het internet, waarbinnen zij documenten en agenda's met elkaar kunnen delen en gezamenlijke agenda's kunnen bijhouden vanaf iedere plek met een internetaansluiting.

8. Zoho
Zoho lijkt op Google Apps, maar is een stuk uitgebreider. Naast de standaard kantoormodules zijn er ook mogelijkheden voor onder meer CRM, projectmanagement, webconferencing en facturering. Niet alleen uw kantoor kan er mee online gaan, maar uw hele bedrijf. Een speciale Zoho Business editie is in voorbereiding. Deze bevat niet alleen de software, maar ook een online werkomgeving. Deze Businessversie gaat mogelijkheden bieden voor het afnemen van meerdere abonnementen en bevat een administrator-module voor uw systeembeheerder of IT-afdeling. 

 

9. Thinkfree
Thinkfree biedt beide mogelijkheden: u kunt het online als dienst afnemen en ook als pakket kopen. Thinkfree is vooral in de Verenigde Staten bekend. Alle openbare bibliotheken in Los Angeles draaien er bijvoorbeeld mee. Omdat het online software is, kan die overal ter wereld worden afgenomen. Sterk punt van Thinkfree is de goede integratie met de software van Microsoft, zoals de mogelijkheid om op te slaan in OOXML. 

10. Desktoptwo
Desktoptwo is veel meer dan alleen een bureaublad. U krijgt namelijk via deze online desktop-omgeving ook toegang tot tal van applicaties, zoals OpenOffice.org met tekstverwerker, spreadsheet, presentatie- en tekenprogramma, aangevuld met Adobe Reader, een complete e-mailomgeving, een weblog, een content management systeem, een instant messenger en een mp3-speler. Allemaal online. En daar bovenop één volle Gigabyte gratis (web)opslagruimte, want u moet al die bestanden toch ergens laten.

En Microsoft dan?
Microsoft test momenteel Office Live Workspace. Deze applicatie biedt mogelijkheden om online bestanden te delen en samen te werken, volgens het concept software op de pc en services op het web. 

Slimme combinaties
Er gaat veel veranderen op het vlak van kantoorapplicaties. U kunt zich daar rustig op voorbereiden door het ene te doen en het andere niet te laten. Bijvoorbeeld: als u in uw bedrijf één of een paar 'heavy users' hebt, die kunnen dromen in MS Office, dan laat u ze daar gewoon lekker verder mee werken. Voor uw overige medewerkers kiest u dan een goedkopere oplossing, waarbij u zeker stelt dat de bestanden goed uitwisselbaar blijven. Bij een storing van de verbinding kan er (met de huidge software) offline niet verder worden gewerkt. Met nieuwe generaties browsersoftware kan dit wel, want die zuigen de applicatie als het ware in zich op, waardoor er ook offline kan worden doorgewerkt. Dan is online simultaan offline en dat is wel zo safe. 


Login

Laatste forumberichten

Over de website

Op deze site informeren we over alles wat te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.

Schrijf mee

Zelf artikelen toevoegen aan onze website? Stuur je artikel naar ons toe.

Forum

Heb je vragen of wens je meer informatie te ontvangen over een bepaald onderwerp? Ga naar ons forum.

Contact

Contact met ons opnemen? Maak gebruik van ons contactformulier.

colour style colour style colour style colour style