We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.

Een eigen bedrijf starten

Zo benadert u een onbekende

Geen ondernemer kan zonder een goed netwerk. Om uw netwerk een boost te geven, kan het gebeuren dat u een voor u totale vreemde wilt mailen. Of u daarmee uw netwerk vergroot of juist schade toebrengt valt of staat met de manier waarop u dat aanpakt. Acht tips.

1. Doe uw huiswerk
Benader alleen mensen van wie u precies weet wie ze zijn, wat ze doen en wat ze voor u kunnen betekenen. Google ze, zoek uit wat ze doen, en zorg ervoor dat u actuele informatie heeft. Pleeg research over het onderwerp waarover u iemand benadert. Stel geen vragen waarvan u de antwoorden gemakkelijk op Wikipedia had kunnen vinden. 

2. Introduceer uzelf
Vergeet niet te zeggen wie u bent en wat u doet. Nooit volstaan met 'ik ben ook een ondernemer', maar omschrijf wat u precies doet. Een linkje naar de website van uw onderneming is onontbeerlijk. Iets persoonlijks toevoegen kan waardevol zijn, maar pas op dat u niet te veel over uzelf babbelt. 

3. Leg uit hoe u aan het e-mailadres komt
E-mail ontvangen van vreemden kan argwaan wekken. Laat uw contact dan ook zo snel mogelijk weten hoe u aan zijn e-mailadres komt. 

4. Formuleer helder wat u wilt
Laat uw contactpersoon niet raden naar wat u van hem of haar wilt. Omschrijf eenduidig en zonder omhaal wat u verlangt. 

5. Bied een tegenprestatie
Als u om een gunst vraagt, zorg er dan altijd voor dat u iets terug te geven heeft. Dat hoeft niet materieel te zijn; een inzicht, een tip of een omschrijving van waar u op dit moment mee bezig bent kan voor uw contactpersoon al genoeg zijn. Zo lang het de ander maar motiveert om u te helpen. Bied eventueel uw diensten voor in de toekomst aan. 

6. Beledig of bedreig uw contact niet
Het klinkt als een open deur, maar toch komt het nog vaak voor; mensen die denken anderen tot actie te manen door hen te bedreigen of te beledigen. Wellicht overbodig om te zeggen: dat werkt dus niet. U vraagt om een gunst, dus stel u ook zo op. Eén aanmatigend woord en uw mail belandt linea recta in de prullenmand. 

7. Smeek niet
Hoewel beledigen en bedreigen af te raden is, is het ook weer niet nodig om u nederig op te stellen. Het is niet aanmatigend om een onbekende aan te spreken en om een gunst te vragen, als u daar iets tegenover stelt. Daarbij is het niet nodig om uzelf te verontschuldigen of naar beneden te halen. Ook al benadert u iemand die een hogere functie vervult dan uzelf, benader diegene als een gelijke. 

8. Accepteer een afwijzing met gratie
Ook als u bovenstaande suggesties in acht neemt, kan het gebeuren dat u geen reactie op uw e-mail krijgt, of een afwijzing. Iedereen is druk, veel mensen hebben geen tijd voor extra klusjes al zijn ze nog zo interessant. Als dat gebeurt, accepteer dat dan waardig en ga moedig voorwaarts. Een ander zal wél reageren, want netwerken is onontbeerlijk. Voor iedereen. 

Zakelijke etiquette op sociale media

We gebruiken steeds meer hulpmiddelen om op elk gewenst moment met iedereen zakelijk contact te hebben. Belangrijk is dat de etiquette-regels in acht worden genomen, ongeacht het hulpmiddel dat wordt gebruikt. IBM zette eind 2008 deze regels voor sociale business etiquette overzichtelijk op een rijtje in een handzaam boekje.

Internet is ongetwijfeld het belangrijkste nieuwe medium voor samenwerken en zakendoen. Op afstand real-time contact hebben en direct kunnen handelen is een grote verworvenheid. Let er wel op dat afstand niet leidt tot onpersoonlijk of juist al te familiair gedrag, maar zoek de juiste maat. 

Lees meer: Zakelijke etiquette op sociale media

Login

Laatste forumberichten

  • Geen berichten om weer te geven.

Over de website

Op deze site informeren we over alles wat te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.

Schrijf mee

Zelf artikelen toevoegen aan onze website? Stuur je artikel naar ons toe.

Forum

Heb je vragen of wens je meer informatie te ontvangen over een bepaald onderwerp? Ga naar ons forum.

Contact

Contact met ons opnemen? Maak gebruik van ons contactformulier.

colour style colour style colour style colour style