We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.

Een eigen bedrijf starten

Zakelijke etiquette op sociale media


We gebruiken steeds meer hulpmiddelen om op elk gewenst moment met iedereen zakelijk contact te hebben. Belangrijk is dat de etiquette-regels in acht worden genomen, ongeacht het hulpmiddel dat wordt gebruikt. IBM zette eind 2008 deze regels voor sociale business etiquette overzichtelijk op een rijtje in een handzaam boekje.

Internet is ongetwijfeld het belangrijkste nieuwe medium voor samenwerken en zakendoen. Op afstand real-time contact hebben en direct kunnen handelen is een grote verworvenheid. Let er wel op dat afstand niet leidt tot onpersoonlijk of juist al te familiair gedrag, maar zoek de juiste maat. 


Profiel als visitekaartje
Er zijn steeds meer (interne) communities die samenwerking en zakendoen vergemakkelijken. Bekende voorbeelden hiervan zijn onder meer Twitter, Facebook, Hyves en Google+. In veel gevallen wordt je gevraagd een profiel van jezelf aan te maken. Doe dit zo zakelijk mogelijk en vermeld alleen relevante informatie. Je kunt best melden dat je getrouwd bent en twee kinderen hebt, maar het delen van de hobby's en schoolprestaties van je kinderen beperk je liever tot je familie en kennissenkring. 


Pas op met andere online profielen
Het is mogelijk dat je social media zowel zakelijk als privé gebruikt en dus ook met persoonlijke profielen en gegevens op netwerksites te vinden bent. Via zoekmachines zijn die profielen door collega's en klanten vaak eenvoudig te vinden. Je persoonlijke profiel mag vanzelfsprekend afwijken van je zakelijke profiel, maar pas op dat mensen via die profielen geen bedenkelijke indruk van je krijgen. 

Bloggen
Het maakt nogal uit wie de initator is van een weblog, vanuit de zaak of op persoonlijke titel. Heb je een privé-blog, meld daar dan dat je niet vanuit je zakelijke functie blogt. Het spreekt voor zich dat je ook niet zonder toestemming zakelijke informatie op je weblog zet. Houd een zakelijk blog dan ook voor zakelijke berichten en vermeld daarop geen privé-zaken. 

Spreek de juiste taal
Het getuigt van slechte smaak om in gezelschap een taal te spreken die niet iedereen kent. Dat geldt ook voor e-mailberichten, chatsessies en bijdragen op sociale netwerken. Op internet bestaan subculturen die een eigen taal bezigen, vaak met nieuwe woorden en tal van afkortingen. Privé staat het je natuurlijk vrij om daaraan mee te doen. In de zakelijke omgang is dat echter ongepast. 


Login

Laatste forumberichten

  • Geen berichten om weer te geven.

Over de website

Op deze site informeren we over alles wat te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.

Schrijf mee

Zelf artikelen toevoegen aan onze website? Stuur je artikel naar ons toe.

Forum

Heb je vragen of wens je meer informatie te ontvangen over een bepaald onderwerp? Ga naar ons forum.

Contact

Contact met ons opnemen? Maak gebruik van ons contactformulier.

colour style colour style colour style colour style